vägen-mot-framtiden -

Måndag 31/8 -09

Ja då var denna helgen avklarad då.

I fredag så städade vi mest hela dagen. Det var inte alls mycket egentligen men jag var tvungen att göra allt i slow-motion med tanke på min arm.
Det börjar vända nu tror jag. Igår tyckte jag att det såg aningen bättre ut. Hoppas verkligen att det vänder nu för det här orkar jag inte med.

Tandvärk har jag haft till förbannelse också. Jag måste verkligen ta tag i detta nu för jag orkar inte ha det så här. Det blir bara värre och värre.
Att det ska vara så svårt att gå till tandläkaren. Jag får panik bara jag tänker på det. Börjar svettas och känner mig helt yr. Skräck!

I Lördags så fyllde min underbara moster 70 år. Helt galet! Man kan verkligen inte tro att hon är 70!

Mamma, moster och Håkan kom hit vid ett och så drack vi lite kaffe och pratade. Sen kom Sofie och Cosmo och det var så roligt att Ylva och Håkan och mamma fick träffa henne. Det var säker 13-15 år sedan de träffade henne.

Iaf sen kom Henrik, Anja, Idun och Signe och vi skålade och sjöng för Ylva.

Sen åkte vi till Bamboo och åt. För er som inte vet vad Bamboo är så kan jag tala om att det är en mongolisk restaurang som har buffé Man går och plockar till sig vad man vill ha och så steker de upp det medan man väntar och så får man äta så mycket man vill! Soppa, salladsbuffe och glass med frukt ingår också.
Men jag ska säga att jag tycker att jag var riktigt duktig. Jag hade lätt kunnat smälla i mig både en och två portioner till men jag kände att det räckte så jag tog inget mer. Bra va!

Iaf så tror jag att Ylva hade en trevlig födelsedag. Jag tyckte det var jättemysigt alltihop iaf =)

♥ Vackraste 70-åringen! ♥

Henrik.

Anja och Signe.

Bamboo.

Henrik och Idun på Bamboo (Lånad bild av Anja.)

I övrigt har helgen varvats av ont i bölden och tandvärk. Jag är så trött på detta nu.
Men det vänder väl.
Hoppas jag.

Dagens vikt 99,8 (Ooops!)

Torsdag. 27/8 -09

Nu känns det att hösten är på väg. Det är kall och klar luft på morgonen. Härligt. Jag tycker att den här tiden på året, när man vet att sommaren är slut då ska hösten komma med en gång. Inte hålla på och vela fram och tillbaka. Så är det väl iofs med alla årstider. Det ska vara riktig vinter, riktig vår, riktig sommar och riktig höst.

Med bölden är det sådär. Var på VC och fick Penicillin. Men det har väl inte verkat än. Det sticker och stramar och är allmänt jobbigt. Känner mig helt handikappad. Är ju under högerarmen, så klart, så jag kan inte göra något utan att det gör ont.
Hoppas verkligen att det går över snart.

Barnen trivs i skolan men det märks att de inte har kommit in i det riktigt än. Det tar på krafterna att vara i skolan så de är jättetrötta när de kommer hem. Särskilt Sofie.

Dagens vikt 99,2

Tisdag. 25/8 -09

Aj, aj, aj, aaaaaj!
Jag har en varböld under armen. Har haft den där sen förra fredagen. Och dum som jag är så tror jag att den ska ge sig av sig själv. Men nu måste jag inse att den inte gör det. Måste på till vårdcentralen för att få antibiotika. Den blir bara värre och värre. Igår morse trodde jag att det var på väg och ge sig men i går kväll så gjorde det jätteont. Kunde inte somna för jag hittade ingen ställning jag kunde ligga utan att det stack och högg. Så det är bara att inse att ett besök till doktorn är nödvändigt.

Annars har vi väl inte gjort så mycket. Är ju lite handikappad för tillfället så det blir inte gjort mycket här hemma och Johan var iväg igår igen och hjälpte till med Christers båt.

Aja det löser sig alltid.

Dagens vikt. 99,2

Grattis till alla Louise också! Bla, Jag, Hannah, Sofie, moster och mamma!

Söndag 23/8 -09

Igår när Johan var väg så hade vi så tråkigt så jag bestämde att vi skulle gå till slottsskogen. Vi bor ju så sjukt nära så det är inte klokt att vi inte är där oftare. Iaf så hade vi det jättemysigt barnen och jag.

Hmm. Undrar om jag når dit upp?

Lätt!

Jag vill också prova!

Pingvinerna.

Fina svanar.

Sofie ropade. Oj! En säl på torra land! Ta kort mamma!!!

Älgar.

Bambiesar!

Kronhjort.

Häst som kom när vi ropade på den. *smack.smack*

Svanar.

Troll-Stina och troll-Hannah.

Vitplister.

Lisa tjejerna!

Fina Jenny.

Fina Grazyna.

Fina Jennie!

Fina Madde, och jag. Ja, ja, Fina jag!

Skoltjejerna!

Sofie, upprop, första klass.

Hannah, upprop. Tredje klass.

Dagens vikt. 99,5

Fredag. 21/8 -09

Första dagen avklarad. Barnen trivs som fisken i vattnet i skolan. Och idag har Hannah haft sin första engelska lektion! Fatta att hon är stor nu!!

Uppropet gick jättebra. Sofie var lite nervös i början men det släppte snabbt. Och hon var glad att träffa alla gamla kompisar Tror dom har tröttnat lite på att bara vara med varandra. Det känns bra att allt rullar igång igen. Även om det var grymt jobbigt att gå upp i morse när klockan ringde.
Är inte alls van vid det ju. Men man vänjer sig väl fort hoppas jag.

I helgen vet jag inte vad vi ska hitta på. Johans mamma fyller år och så är det Tjejmetet på söndag. Men av någon anledning så känns det som det inte kommer bli att vi åker dit. Ja, vi får se hur det blir.

Maten går bra. Men nu är det TOMT i kylskåpet och då är det inte så lätt att få ihop alla måltider. Äter alldeles för lite just nu. Inte bra, inte bra alls. Det vet jag ju. Men vikten håller ju sig (typ)och det är det viktigaste.

Har försökt och få tag på hon som förmedlar fritidsplatser idag också. Det är inte det lättaste kan jag säga.
Vi har bestämt att barnen ska få börja på fritids nu. Det kommer hända så mycket under hösten och de missar så ortroligt mycket av det sociala  skolan när de inte är där. Sen får vi få det och gå ihop ekonomiskt bäst det vill.

Dagens vikt 99,5

Just det. Var ju på Liseberg igår med några tjejer från Lisa. Tomas Ledin spelade men vi satt uppe på en gräsmatta lagom långt ifrån scenen och snackade. Det var så mysigt att träffa dem igen Har verkligen saknat dem!
Bästa Jennie som styr upp sånt här. Och hon hade gjort världens godaste fruktsallad. Och Jenny hade bullar med sig. Massa mys och massa prat =)

Tack tjejer!

Torsdag. 20/8 -09

Snart bär det av. Till skolan.

Hannah börjar 3:an Sofie 1:an.

Det är inte klokt.

Sofie.

Sofie och Hannah.

Känns som det var hundra år sedan.

Onsdag. 19/8 -09

Oj vad dagarna går fort. Redan onsdag. Och i morgon börjar barnen skolan. Hannah börjar trean och Sofie börjar första klass. Det är ju inte klokt. Att mina små tjejer har blivit så stora.

Ja vad har vi hittat på de här dagarna då. Inte så värst mycket alls. Johan är borta på dagarna och hjälper Christian med  Indus. Igår kom Jennie förbi. Det var jättekul, har inte träffats på så länge så det var riktigt roligt. Att hon kom när jag hade som tråkigast var himla bra det med.

I söndags fick vi kräftor av Birgitta. Det hade varit kräftskiva på hennes jobb och blev en massa över så dem fick vi.
Gött!
Kändes lite konstigt att äta havskräftor när vi inte hade pengar till mjölk. Men det gick bra ändå =)

Kvällsmat.

Dagens vikt 98,8

Måndag. 17/8 -09

Vad mysigt vi hade det i lördags. Barnen sov hos kusinerna och vi åkte in till stan och tittade på Stefan Andersson och slaget mellan Ostindiefararen och danskarna. Det var riktigt mäktigt att se. Kanonerna smällde rejält och tillslut fick danskarna segla iväg och byta till svensk flagg. Segern var vår!

Efter det så åkte vi hem till Christian och Bettan. Och jag säger det igen. Vilka underbara människor de är. Varje gång man är med dom så får man en rejäl boost i självförtroendet.
Underbart. Men jag måste lära mig att ta beröm utan att rodna som en tonåring framför sin första kärlek.

Innan.

Stefan Andersson.

Fin hon är, Götheborg!

Christian.

Som sagt. Christian och Bettan är de mest underbara människor jag har träffat. De ger både mig och Johan så otroligt mycket. och jag är så glad att vi träffat dom!

Älskar er!!

Dagens vikt 98,5 =)

Onsdag. 12/8 -09

Jag har glömt och berätta det coolaste. Häromdagen var Anja, Idun och Signe här. Vi var ute på gården och lekte. SÅ kom en grannflicka ut och lekte också. De börjar prata om när Sofie tappade sin tand i klätterställningen (på hennes födelsedag 29/4 så det började blöda en massa) Och så tittar Hannah på marken och säger. Men är den inte där! Nej det var bara en sten, men DÄR! Och där låg Sofes tand. Hon hittade den! Samtidigt som de pratade om det. Coolt va!

De här dagarna har det varit ganska tråkigt väder. Det har regnat och varit grått och ibland lite som emn då har det blåst så förbannat Trist.

Men vi har allt fiskat lite ändå. Eller försökt iaf. I förrgår var vi vid Oxsjön. En vacker sjö. Men en skit fiskesjö. Långgrund och vassig och jävlig. Och precis när vi hittat ett ställe som vi kunde stå på efter en bra promenad, först till själva sjön och sedan runt en bit, och riggat spöna så började det hällregna. En riktigt åskskur. Och samtidigt med den så fastnade både jag och Johan i varsitt träd. Johan kom loss men jag förlorade en lite jigg. Hittade dock en fin spinnare i samma träd som någon annan stackar blivit av med.  Sen gick vi en bit till men det var inte bättre där. Så vi åkte hem igen.

I går var vi nere vid nya varvet för å kasta lite. Men då blåste det sån jäkla motvind så man kom ingen vart. Ja, så kan det vara ibland. Man rår ju inte direkt över vädrets makter.

På väg mot skit.. ehh Oxsjön.

Vacker.

Nya varvet.

Hannah letar krabbor.

Sofie fiskar.

Jag dinglar.

Idag vet jag inte vad jag ska göra. Kanske åka in till stan en stund. Gå på Stadsbiblioteket och kolla in kulturkalaset lite kanske. Vi får se.

Och en till grym sak.

Dagens vikt 98,9 =)

Måndag. 10/8 -09

Ja nu var vi hemma igen då. I Tisdagseftermiddag åkte vi upp till Mamma. Resan gick bra och när vi kom fram så hade mamma gjort en jättegod pizza. Christer var med och på kvällen så åkte vi ut för att fiska. Christer fick en liten gös.
Och det var väl i stort sett det som dagarna var fyllda med. Vi gick upp tidigt nästan varje dag för att ge oss ut. Jag fick mina första fiskar på kastspö (har ju bara metat innan) och Christer fick 2 gösar till. På torsdagen åkte vi ut till Ylva och Håkan. Vi fikade och pratade och sen gick vi ut i skogen för att leta svamp. En del små gula kantareller hittade vi som vi gjorde en jättegod kantarellsås av.
Barnen har badat och haft det mysigt och pysslat hemma hos mormor. Kort sagt så har det varit underbara dagar. Jag ville inte riktigt åka hem.

Vi har sett en massa djur också. Det började redan på willys när vi skulle inhandla färdkosten. En jätteskum larv. Sen har vi sett ormvråkar, fjärilar i mängder, konstiga flygmyror, en älg, jag såg en gös som jagade småfisk 1 meter från mina fötter, massa olika sjöfåglar och harar.

I fredags så åkte jag och barnen med mormor och Ylva och Håkan på "Allsång på Spiken" Jag har aldrig varit på allsång förut och det var jätteroligt!

Lite bilder då...

Den skumma larven som såg ut som en leksak.

Christers första lilla Gös.

Kvällsfiske i solnedgången.

Det är en underbara solnedgång över Vänern.

Min allra första fisk. Inte dåligt att få med både Abborre och Gädd-häng på samma bild va ;)

En av många vackra fjärilar.

Äppeltjuven i Sunnersberg AKA "Älgiot"

Dom finaste fiskarna i hela Vänern.

Syskonkärlek.

Invasion!

Av dessa. Hela bilen var full.
'

På väg ut på piren i soluppgången.

Christer fiskar.

♫ Ja, det är dans på Spikens brygga ♪

Hannah och Sofie och alla de andra barnen fick komma fram och sjunga Idas sommarvisa.

Hannah tog ett kort på Sofie bland ankorna.

och PÅ ankorna.

♫ jag sjunger ålefeskarns valls ♪

Marknad på "Törget" Farfar och barnbarn på jakt efter "foppa-märken"

Så där ja.  Puh. Det var jobbigt. Får inte ta så lång tid emellan uppdateringarna

Dagens vikt 100,3

Tisdag. 4/8 -09

Oj. Nu var det så där längesedan jag skrev igen.
Jag känner mig mycket bättre nu men det kommer över mig ibland. Det som är bra är att jag faktiskt kan mota bort det. Och inte som förut stanna i det. Så nog har jag kommit en bra bit på väg. Jag är nog för ivrig bara. Jag vill ha ett jobb och känna att jag gör något. Vill inte behöva vara beroende bidrag utan känna att jag tjänar mina egna pengar. Och jag vill det nu. Så jag har inte tid med några bakslag. Därför har jag inget tålamod till det.
Men som sagt jag är mycket bättre nu och jag får vara glad för det.

Förra tisdagen var vi och plockade blåbär med Christer. Och jäklar va blåbär det fanns. Först åkte vi till ett ställe som hade lite färre men grymt stora bär. Sen åkte vi till ett annat och fikade och sist åkte vi till ett ställe dr det fanns hur många som helst. 1½ liter fick vi i hop och då gick jag mest runt och tittade och rå plockade inte så mycket som jag kunde ha gjort.  2 björksopp, 1 karl johan och lite gula kantareller hittade vi också. Jättemysigt var det att gå i skogen!

Fikapaus i blåbärsplockandet.

Sen kom ju det dåliga vädret med stormbyar och ös regn så då blev det inte mycket gjort på ett par dagar. Satt mest hemma och ugglade.
I fredags så sov Idun över här. Alltid lika uppskattat av barnen. De har så roligt i hop, kusinerna.
Och på lördag morgon så åkte vi ner till hamnen för att fiska lite. Barnen fiskade mest krabbor men de satt en lite stund var och metade. Jag fick upp en mört, id, färna eller vad det nu är och Hannah höll på att få upp något riktigt stort. Kan ha varit en Multe. Men den släppte innan vi hann se vad det var. Men riktigt stort var det iaf.

Sen på eftermiddagen så ringde Christian och frågade om vi skulle göra något på kvällen. Och det skulle vi ju inte så vi hängde med dom till stan. När vi kom fram så pep Bettan iväg en sväng och kom tillbaka med 2 familjebiljetter till Paddan! (klicka om ni inte vet vad det är)
Mycket roligt! Sen åkte vi hem till dom och grillade korv på vår älskade "gammelgård"
Satt och pratade och helt plötsligt var klockan halv två. Barnen var uppe och lekte med V så det var bara att packa ihop och åka hem.

På paddan.

Christian.

Bettan

VI.

Hannah tog kort på se värdigheter.

Sofie tog kort på se värdigheter.

I söndags åkte vi till Sisjön så barnen fick bada lite. Kallt som fasen var det i vattnet men de skulle i.

Och igår var vi vid Rådasjön. Johan fiskade lite och barnen badade i regnet. Men det var skönt att komma ut.

Idag åker vi till Mamma. Ska bli skönt att komma bort lite.