vägen-mot-framtiden -

Tisdag. 28/7 -09

Jag har känt att det varit på väg. Men tänkt bort det. Men det har legat och lurat någonstans i bakhuvudet. Det är inte konstigt att det kommer. Men det gör inte att det känns bättre för det. Det känns som ett slag i ansiktet. Som ett bakhåll. Som slår till när man minst anar det.
Jag pratar om bakslaget. Det har gått så bra nu det sista och jag har mått så bra. Haft framtidsdrömmar och haft en aning om vad jag vill göra med mitt liv. Nu vet jag ingenting längre.
Det känns som jag är två personer i en kropp. En med ambitioner som har tröttnat på att vara sjuk. Som vill, hoppas och tror så mycket. Och så finns det en som likt Jack the Ripper, strimlar sönder alla drömmar med förakt och misstro." Vem tror du att du är. Du klarar inte av det ändå. Varför ens försöka när du vet att du kommer misslyckas på ett eller annat sätt." Jag har kämpat med denna demon länge nu. Och klarat av att byta ut de negativa tankarna mot positiva Men så igår så slog det till ordentligt. Min underbara kväll med Bettan och Ulrika blev plötsligt ett misslyckande det med. När jag tänkte tillbaka så "mindes" jag hur alla tittade på mig. Hur osäker jag kände mig.
I dag känns det bättre. Men ett sting av osäkerhet och otillräcklighet sitter kvar och det känns som jag backat tillbaka ett helt år i utvecklingen.

Jag vet att jag kommer tillbaka men det känns tufft nu.

Måndag. 27/7 -09

Ja vad har vi gjort den sista tiden då. En hel del har vi hunnit med faktiskt. Johan fyllde ju år i fredags. Massa mys men god mat och fina gäster. På kvällen åkte vi och fiskade lite.

Och i lördags var jag på det bästa jag varit med om på väldigt länge. Stefan Andessons show på Carlstens fästning på Marstrand.
TACK Bettan för att du tog med mig på det!

God mat, gott och dricka och en afton i historien och människoödens tecken. Flera gånger blev jag rörd till (nästan) tårar av både musiken och historierna som texterna berättar. Efteråt så stannade vi kvar lite längre och pratade med ensemblen och Stefan. Jätteroligt!
Och så helt utanför min värld. Men det var roligt att känna sig lite VIP för en gångsskull =)
Bettans kompis Ulrika var med och det var också en helt underbar människa Otroligt inspirerande!
Tack tjejer!!!

Igår var vi och letade efter en sjö som skulle vara fin. Vi hittade en jättefin sjö och försökte gå nära men det var så sankt överallt att vi fick vända tillslut. På vägen dit såg vi en älg dock. Den bara stod och tittade på oss i bilen, vi hade stannat, en lång stund innan den skuttade iväg in i skogen igen.
Det var bara en kalv en otroligt stor ändå.

Johan 31 år.

Kalas.

Tok-kusin

Mor och son.

På väg till Marstrand.

Soldat och historieberättare.

Bödeln. Och otroligt rolig. Skål!

En galen "fånge" helt underbar. Spelade flera roller bla Lasse-Maja.

Stefan spelade låten om Casper Mattsson, lotsen som ledde Ostindiefararen upp på grund. Och då fick Bettan komma fram till scenen.

Stefan, Bettan, 90 Kleist.

Och såhär pinsamt tyckte hon att det var =)

Älgen.

Efter vi sett älgen diskuterade barnen olika djur-namn. Alltså att man kan heta Björn tex. Ja, och Älgott sa Sofie =)

Kvällssoool.

Torsdag. 23/7 -09

Igår var Henrik, Anja, Idun och Signe här. Vi grillade och åt ute på gården. Och precis när vi ätit klart så började det ös regna.
Men gott var det. Vi måste skaffa en grill. Vi har nog aldrig grillat så lite som denna sommaren. Och engångsgrillar är ingen höjdare.

I morgon fyller Johan år så jag och barnen ska åka och köpa presenter till honom i dag.
Det regnar och år tråkigt väder.

Johan. Och Hannah med på ett hörn =)

Anja, Signe och Henrik.

Dagens vikt 100,0

Tisdag. 21/7 -09

Ja, som sagt så är inte vädret det bästa. Idag är det soligt och molnigt om vartannat men det blåser jättekallt. Så tråkigt. Förmiddagarna läser vi och barnen kollar film och spelar och sånt. Sen ger vi oss ut. Och då blir det fiske. Känns inte som man kan göra så mycket annat.

Jag har helt fastnat i Marigt Sandemos "Legenden om Ljusets rike" Jag har läst "sagan om Isfolket" och "Häxmästaren" också. Det är lättlästa och spännande.

Vi var vid någon liten damm häromdagen. Mest för att Johan skulle få träna lite olika kasttekniker. Ett jättefint område i Torslanda. Men rätt så snobbigt tror jag. Ny bygge alltihopa.

Nu ska jag läsa vidare.

Johan grejar.

Barnen letar grodor. Hittade Minisar och hade grod-race.

Obligatorisk jag bild.

Johan fiskar.

Vacker damm.

Dagens vikt. 100,6

Söndag. 19/7 -09

Näe nu är jag trött på det här eländiga vädret. Jag vill ha tillbaka sommaren Sola och bada och grilla och sitta ute på kvällarna. Vad hände med det?

Igår var vi ute i regnet och fiskade. Men inte fick ni någon fisk. Är trött på det också. Johan gör allting rätt. Och igår var barnen tysta och stampade inte runt, så de skrämmer fisken heller.

Ja, lite bilder kan jag väl bjuda på iaf.

Johan grejar.

Mys i regnet.

Och så jag då.

Det blev ingen prins.

Och inte nu heller.

Mörk Rådasjö.

Lördag. 18/7 -09

Ja nu var det ju några dagar sedan jag uppdaterade igen. Men inte så många ;)
Vad har vi gjort då. Jo fiskat så klart. Johan är helt inne i fisket nu och vi hakar på. Alltså vi tycker ju att det är mysigt vi med. I fredags åkte vi till Rådasjön igen. Birgitta var med. Barnen badade och vi grillade korv och fiskade. På vägen dit så åkte vi förbi Birgittas barndomshem där hennes bror bor nu. Han är väldigt aktiv inom fiske så han och Johan hade ju en del att prata om. Johan ska åka ut och fiska med honom någon gång nästa vecka.
Det var roligt att se hur hon bodde när hon var liten.

I går gjorde vi mest ingenting. Bakade muffins och Christer kom förbi. Pratade bla. om J. Edgar Hoover och hans maktstyre och Gudfadern filmerna. Att de var så bra. På kvällen så åkte vi ner till fiskehamnen och fiskade. Fick upp 6 mörtar. 1 var alldeles för stor (dem fick jag) så den släppte vi tillbaka. Ska ju ha dem som betesfisk.
När vi kom hem så tittade jag på tv. Först kom en dokumentär om J. Edgar Hoover. Och när den var slut så bytte jag kanal och då var där en dokumentär om Marlon Brandos liv och karriär. Dvs bla. om Gudfadern. Skumt va.

Idag var det tänkt att vi skulle ge Rådasjön en omgång till. Det skulle inte regna idag. Men det gör det. Än så länge iaf. Kan hoppas att det spricker upp.

Muffinsbak

Bad i Rådasjön

Svårt att få bra eld med sur ved.

Jag dårå.

I fiske hamnen. Äckel vatten. När svallvågor kom in så bubblade det från botten. Ligger nog en hel del fiskrens där och ruttnar. Det luktade inte mumma där kan jag säga. Men fisk fick vi ju.

Torsdag. 16/7 -09

Fiska, fiska, fiska. Det är det ända vi gör nuförtiden. Men inte får vi någon fisk för det. Trist.

I måndags var iaf jag och Johan vid Rådasjön igen. Barnen sov ju hos Birgitta. Det var mysigt och jättevackert och allt det där. Men man vill ju ha fisk också. Johan har siktat in sig på Gösfiske nu och då med betesfisk. Alltså man fiskar upp en liten fisk som man dödar (man kan ha levande också men det känns för hemskt) och så agnar man med den. Men vi fick inte ens en liten abborre. Och dem brukar inte vara svåra att få upp. Iaf så åkte vi hem tomhänta. Dagen efter så åkte vi dit igen. På förmiddagen denna gång. Men det blev inte bättre för det.
Barnen hade haft de super kul och ville inte åka hem. Och det känns ju på sätt och vis kul för då vet man att de har haft det jättebra.

I går skulle vi ner till hamnen och fiska småfisk men när vi kom ner så kom det värsta ös regnet. Så vi fick vända igen. Stackars Birgitta som cyklade var alldeles genomblöt. Men det klarnade upp så vi gjorde ett nytt försök lite senare. Det blev en underbar kväll. Barnen hittade kompisar i form av tonårstjejer från Stockholm som var här för och vara med i gothia cup. De fastnade helt i att fiska krabbor med Hannah och Sofie och de briljerade med att våga hålla krabborna och Stockholmarna vrååålade. Haha. Det tyckte de var roligt.

Lite fisk blev det dock. Vet inte riktigt vad det är. Id eller färna, men de ska nog gå och agna med iaf.
Johan fick en sån där konstig fisk som jag fick häromdagen också. Måste ta reda på vad det är.

Johan vid Rådasjön.

Jag vid rådasjön.

Vackert.

Birgitta vid hamnen igår.

Fångsten. Det blev 2 små till och en stor som vi släppte tillbaka.

Den konstiga fisken.

Hannah med fotbollstjejerna.

Dagens vikt. 101,1

Måndag. 13/7 -09

Ja denna veckan har vi verkligen fiskat mycket. Varje dag faktiskt Men inte har vi fått något. Men det är väldigt avkopplande att sitta och titta på flötet eller veva in linan i hopp om att något ska hugga.

Det blev alltså ingen fisk i svartedalen när vi var där. Eller jo.  3 pyttesmå abborrar och en regnbåge som hoppade av. Och det regnade hela tiden. Men vi hade det jättemysigt ändå. Vi hade tältet med oss så barnen kunde gå in där när de tröttnade. Vi stannade till sent. Jättesent. Vi åkte inte därifrån förens halv 2 men då hade barnen sovit i bilen en stund.

I lördags var vi vid Rådasjön. Men där var det verkligen stendött. Tror vi var på fel sida av sjön för det var grunt ganska långt ut. Barnen badade iaf. Det såg jättekallt ut men det var nog ganska varmt.

Ös regn precis när vi kom fram.

Johan fixar utrustningen.

Storfiskarn på gång.

Hannah Lååång.

Johan i sitt rätta element.

När solen gick ner under molntäcket såg det ut som om skogen brann.

Andra sidan sjön när solen tittade fram.

Barnen kunde inte låta bli att ta ett dopp. Trots avsaknad av både badkläder och handdukar.

I går skulle vi ner till hamnen för att fiska upp lite små mört och abborrar som vi sedan skulle använda som mete till storgösarna i Rådasjön. Men det blev inte riktigt som vi tänkt oss. För det första så fick vi inte en ända lite fisk till en början. Vilket är jätte ovanligt för att vara där nere. Sen fick Johan syn på vad vi tror är orsaken till detta fenomen Nämligen två jättestora havsöringar (tror vi) De har förmodligen käkat upp all fisk. Så då började jakten på dem istället. Men med tanke på att de förmodligen var mätta och belåtna så blev resultatet sådär.
Jag fick tillslut upp en jättekonstig fisk som vi ännu inte vet var det var för något. Såg lite ut som en fenknot men inte riktigt. Skumt var det iaf.
Det mysigaste med igår var att Birgitta och Bengt kom förbi. Barnen fiskade krabbor.

Idag ska barnen sova hos Birgitta. Undra vad jag och Johan ska hitta på. Fiska kanske ;)

Ha det gött!

Fredag. 10/7 -09

I går åkte vi till Lilla Delsjön för att försöka få lite fisk. Vi har fiskat varje dag nu hela veckan. Men det regnade jättemycket så det blev inget i går heller. Men mysigt var det. Vi tände en eld och Hannah var eldvakt. Tog sin uppgift på största alvar. Barnen börjar bli riktigt duktiga på friluftsliv nu. Och det var en bra bit att gå från ilen till sjön men det gick också jättebra.

Idag ska vi åka till Svartedalen igen. Måste få ett till försök på Regnbågarna som de planterade in inför fiskedagen i onsdags. Vi tar med tältet så kan barnen gå in där och mysa om de får tråkigt.

Apropå tältet så campade barnen i sovrummet inatt. De frågade om de fick sova i det igår när vi var ute och vi tänkte varför inte.
Hannah sa. Oj! Jag var helt säker på att ni skulle säga nej. Det är roligt när man kan överaska sina barn ibland. De somnade så gott så.

Idag var vikten betydligt bättre. 100,3

Hannah eldvakt.

Det regnar hela tiden och vi plockar till sist ihop.

Sofie med JÄTTE smutsiga byxor.

De somnade gott i tältet.

Myyys!

Lite bilder från fiskedagen i Svartedalen.

Christer.

Johan.

Jag tröttnade efter ett tag och gick en promenad istället. Och hittade en massa....

Så vi kom inte tomhänta hem iaf =)

Torsdag. 9/7 -09

Usch vad dåligt jag har uppdaterat här då. Skäms på mig!

Vi har haft fullt upp den senaste veckan.
Förra tisdagen var vi i Svartedalen och fiskade med Christer. Det var jättemysigt och vi badade en massa. Det var helt galet varmt i vattnet. Och så grillade vi korv och kycklinglår som Christer hade med sig. Johan fick en gädda och en regnbåge var på men den hoppade högt upp i luften och släppte. Som om den sa "så lätt tar du inte mig" Det var en helt underbar dag/kväll. Det ända smolket var dessa jäkla knott! De var överallt och man fick panik tillslut. Men allt som allt så var det jättemysigt!

I onsdags åkte vi ju upp till mamma. Det var strålande väder och varmt. På torsdagen fyllde mamma år. Så vi grattade med kaffe på sängen och sjöng en smula. Sen gav vi oss iväg för att bada. Jäklar va varmt det var i Vänern. Jätteskönt. När vi kom hem igen hade mamma gjort världens godaste mat. Kall fläskfile med frans potatissallad och vattenmelon till det. Det var helt underbart gott. På kvällen åkte vi iväg till en jättevacker pir och fiskade. Johan fick en liten Gädda som kan ha varit en Gös men den släppte precis innan vi hann få upp den. Så därför är jag inte säker på vad det var.

På fredagen så gick vi upp tidigt och skulle fiska. Barnen orkade inte så de fick vara kvar hos mamma. Det var en strålande morgon och inte alls lika mycket mygg och knott som det var kvällen innan. När vi kom så stod det redan ett par där och fiskade men de gick efter en stund. Så vi var alldeles ensamma. Jag kunde inte låta bli utan badade i trosor och bh. Det var helt underbart i vattnet. På eftermiddagen så åkte vi ut till Ylva och Håkan och åt smörgås och ost och kex och jordgubbar med vaniljvisp. Sen åkte vi och fiska igen men efter ett tag så började det åska så då vågade vi inte vara kvar så vi åkte hem. Och jäklar vad det åksade. Vi satt på mammas balkong och tittade och så en massa "riktiga" blixtar. Alltså inte bara ljuset utan själva blixtarna. Endel var helt fantastiska.

På lördagen var det torghandel på "törget" Det var små stånd överallt med mestadels kläder och krimskrams. Men jag köpte mig ett par solglasögon iaf. Vi mötte upp Ylva och Håkan  och gick hem till mamma. Sen kom Henrik, Anja, Idun och Signe och vi åt jordgubbar och vaniljvisp. Gav mamma sin present som var en Shakti spikmatta från alla oss och hade det mysigt. Sen åkte vi och badade i Vänern. Och när vi kom hem så åt vi sill och potatis. Tanken var att vi skulle åka hem på kvällen men vi stannade en natt till och gav oss i väg på morgonen igen. Men då hade kallfronten nått Lidköping så det var inte alls skönt. Det blåste kallt så Johan drog bara ett par kast och sen åkte vi på sightseeing i Lidköping innan vi åkte hem till mamma igen.

Hemresan var betydligt mer behaglig än dit resan. Svalt och skönt i bilen. Men när vi närmade oss Göteborg så blev det varmt igen. Men på kvällen blev det kallt även här.

I går var jag och Johan och Christer och fiskade i Svartedalen igen. Det var prova på fiske där. Så det var helt knökat vid den lilla sjön. Helt värdelöst egentligen för det for ju drag överallt så den fisk som fanns blev väl  livrädd. Sen när det var slut, klockan nio, då man var tvungen att lösa fiskekort (140kr) om man skulle fortsätta då vakade det minsann ordentligt. Men då skulle ju vi åka hem.

Miriam hade haft barnen under tiden och när vi skulle hämta dem så var det helt galna. De hade ätit glass, godis, tuggummi (hubba-bubba) och druckit 3! Stora glas "rosa fanta" som de kallar det. Så de var helt socker höga. Ja "värst" var Sofie. Hon tål inte alls socker så bra. Men när vi kom hem så åt vi lite blåbär som jag hade plockat med lite mjölk och sen fick de lägga sig. Det tog inte lång tid innan de sov båda två. Jag hade väntat mig en smärre kamp för att få dem till ro.

Nu kommer lite bilder från dagarna som gått.

Precis ankomna till Svartedalen.

Christer, anka och en massa knott!

Johan byter drag.

Myyys!

Johans fina Gädda.

Läskig!

Fiske i Vänern, innan åskan.

Sofie gillar att fiska =)

Finaste familjen.

Solnedgång.

Ja, jag fiskar ju faktiskt jag med!

Johan.

Tittar på åskan från mammas balkong. Lite läskigt är det nog allt. Men väldigt häftigt.

Storfiskarn!

Ja det var väl allt eller näe vi har gjort en massa mera saker men det blir nog tråkigt att läsa om alla dagar så detta var i stora drag.

Vikten går inget vidare. 101,2 vägde jag idag. Men det pendlar en hel del så jag får väl vara nöjd med det. Bara det inte skenar iväg allt för mycket nu under sommaren.

Ha det gött allihopa så ska jag försöka skärpa mig med att uppdatera bloggen.